Persbericht

Offerte +31 174 - 200 222

Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur naar Greenhouse Datacenters

Forze Hydrogen Racing, het waterstof raceteam bestaande uit studenten van de Technische Universiteit Delft (TU Delft), heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstofraceteam zijn IT-infrastructuur op de universiteitscampus staan. Greenhouse biedt aan Forze colocatie services met een zeer energiezuinige PUE-waarde van 1,15. Het past bij Forze’s streven om de wereld te verbeteren via duurzaamheid en betere energiebronnen.

Het hightech waterstof raceteam bestaande uit studenten van de Technische Universiteit Delft, Forze Hydrogen Racing, is een van de slechts twee waterstof raceteams wereldwijd. Het team neemt deel aan ‘traditionele’ benzine aangedreven races in de Dutch Supercar Challenge.

Het Forze-team bestaat elk jaar uit ruim zestig studenten van de TU Delft in wisselende samenstelling, waarvan 25 studenten een tussenjaar nemen om zich volledig te concentreren op het waterstof racen. Het team werkt al sinds 2007 aan de ontwikkeling van waterstof aangedreven raceauto’s. Hun doel is om een bijdrage te leveren aan een verschuiving naar schoon vervoer. Waterstof heeft namelijk zuiver water als enige uitstoot.

Greenhouse biedt het Forze-team colocatie rack ruimte in het Greenhouse DC2 datacenter in Naaldwijk. Greenhouse DC2 kent een energie-efficiënte Power Usage Effectiveness waarde van 1,15. Daarnaast biedt het datacenter uitgebreide internationale en regionale connectiviteitsopties via carriers, internet exchanges en cloud onramps. Ook biedt het datacenter onder andere zero-latency links met Amsterdam en 24/7 engineering support on-site.

Servercluster en NAS
De migratie van Forze’s servercluster naar het flagship colocatie datacenter van Greenhouse in Naaldwijk is inmiddels voltooid. De IT-infrastructuur van Forze omvat het servercluster dat wordt gebruikt ten behoeve van rekenkracht, evenals een omvangrijk Network Attached Storage (NAS) platform met een groot aantal harde schijven (HDD’s).

“De nieuwe colocatie datacenter omgeving in het colocatie datacenter van Greenhouse is een sterke verbetering ten opzichte van onze vorige situatie,” zegt Martijn Loonen, Chief Aerodynamics bij Forze Hydrogen Electric Racing. “Allereerst is het niet ver van de universiteitscampus in Delft, slechts een half uurtje rijden. Daarnaast heeft Greenhouse in Naaldwijk een indrukwekkend datacenter gebouwd, met een uiterst energiezuinige bedrijfsvoering die naadloos aansluit op onze eigen doelstellingen als het gaat om duurzaamheid. De rack indeling voorheen op de universiteitscampus van de TU Delft verschilde wel iets van de nieuwe situatie, maar de engineers van Greenhouse waren zeer behulpzaam bij het aanpassen aan onze nieuwe datacenter omgeving.”

Aerodynamica - Racen tegen Porsche en Lamborghini
De IT-infrastructuur die Forze Hydrogen Racing nu gemigreerd heeft naar Greenhouse is vooral bedoeld voor hun Computational Fluid Dynamics (CFD) activiteiten. Oftewel, voor het oplossen van issues rond luchtstromen en het optimaliseren van de aerodynamica van de raceauto - om de snelheid en de wegligging van hun waterstof aangedreven raceauto voortdurend te verbeteren. Het cluster van servers fungeert als een soort supercomputer, waarmee het team herhaaldelijk differentiële vergelijkingen kan oplossen door verschillende runs uit te voeren om goed gefundeerde aanpassingen aan de carrosserie van de raceauto te maken.

Aangedreven door deze op CFD gebaseerde aanpassingen, verwacht Forze Hydrogen Racing deze zomer de nieuwste versie van zijn waterstof elektrische raceauto, Forze IX, te lanceren. Na twee jaar van grondig engineering werk, als opvolger van de Forze VIII raceauto, heeft het team tot nu toe de volgende specs weten te realiseren: acceleratie 0 - 100: < 3 seconden; topsnelheid: 300km/h; brandstofcel vermogen: 240 kW (327 pk); maximaal boost vermogen: 600 kW (805 pk) en all-wheel drive. De nieuwe auto weegt 1500 kg, en heeft een afmeting van 519x 190 cm.

“Met de innovatieve ontwerpen is ons team in staat om het potentieel van deze schone energieoplossing voor mobiliteit te demonstreren,” zegt Maxime van Kekem, Marketing Manager van Forze Hydrogen Racing. “Onze waterstof aangedreven race resultaten tot nu toe zijn zeker indrukwekkend. We hopen met onze nieuwe auto, Forze IX, nog betere resultaten te behalen. We mikken nu op deelname aan de GT-klasse van de Dutch Supercar Challenge. In deze hogere klasse zullen we het opnemen tegen de snelste auto’s, waaronder Porsche en Lamborghini.”

“Het feit dat onze IT-infrastructuur nu in zo’n professionele colocatie omgeving is ondergebracht, levert echt een positieve bijdrage aan onze mogelijkheden,” zegt Van Kekem. “Hoe efficiënter de datacenteromgeving is ingericht, des te sneller we het proces van CFD-gebaseerde modellering, simulatie en modificatie kunnen uitvoeren.”